fb Chia Šalvěj hispánská - Salvia hispanica - Herbář - Bylík.cz - prodej bylinek a koření

Chia Šalvěj hispánská

Chia semínka obsahují více omega-3 mastných kyselin než losos, jsou bohatá na antioxidanty a minerály a jsou kompletním zdrojem bílkovin. Vykazují hydrofilní vlastnosti, ve vodě zvětší svůj objem až ... více o chia semínkách

Země původuParaguay
Latinský názevSalvia hispanica

Podbné jako Chia

Vše o chia semínkách

Popis

Chia semínka obsahují více omega-3 mastných kyselin než losos, jsou bohatá na antioxidanty a minerály a jsou kompletním zdrojem bílkovin. Vykazují hydrofilní vlastnosti, ve vodě zvětší svůj objem až 12x. Mají vysoký obsah vlákniny a nízký glykemický index. Podporují imunitní systém, harmonizují metabolismus, zlepšují kvalitu stolice, zklidňují nervy a mají hojivé a protizánětlivé účinky. Chia semínka pomáhají zlepšení pohybového aparátu, zmírňují záněty a bolesti svalů a kloubů. 

Šalvěj hispánská neboli chia semínka se pěstují více než 4000 let a o jejich blahodárných účincích věděli již staří aztékové. Jejich název je odvozen od aztéckého „chian“, což znamená plný oleje. Po staletí byla chia semínka neodmyslitelnou součástí jídelníčku a ve své době patřila spolu s kukuřicí, fazolemi a amarantem do skupiny nejdůležitější potravin Aztéků, Toltéků i Mayů. Chia mají vysoký obsah proteinů důležitých pro stavbu svalů a tkání, antioxidantů, které chrání organismus před volnými radikály. Obsahují 5× více vápníku než mléko. Ten má zásadní význam pro zdraví kostí a pomáhá udržovat jejich pevnost a objem. Semínka jsou významným nutričním pomocníkem pro osoby vyznávající zdravý a aktivní životní styl, pro sportovce, jsou vhodným doplňkem stravy vegetariánů, veganů a osob s dietními opatřeními. Též jsou vhodnou součástí jídelníčku osob s onemocněním srdce, krevního oběhu nebo se zvýšeným cholesterolem. Jsou vhodná i pro diabetiky, díky schopnosti na sebe vázat vodu vytvoří semínka lehce stravitelný gel, který v žaludku zpomaluje procesy trávicích enzymů, uvolňování sacharidů a tím ovlivňuje hladinu cukru v krvi a méně zatěžuje slinivku břišní. Chia semínka zlepšují vnitřní hydrataci těla, chrání organismus před dehydratací a pomáhají lépe zvládat náročné fyzické a psychické aktivity. Pokud semínka zkonzumujete v suchém stavu, nabobtnají působením žaludečních šťáv až v žaludku. Draslík, sodík a hořčík zajišťují správnou regulaci energie a tok tekutin skrz buněčné membrány. Z těla se dostávají pocením, proto jsou nezbytné při zvýšené fyzické aktivitě. Chia semínka obsahují také mangan, fosfor a bór, který pomáhá metabolizovat vápník a je nezbytný pro zdravý růst kostí. Chia semínka mimo výše zmíněné účinky mohou posloužit také jako podpůrný prostředek při hubnutí, jelikož obsahují velké množství vlákniny, která v žaludku snižuje pocit hladu. Studie ukazují, že konzumace chia semínek pomáhá redukovat viscerální (břišní) tukovovou tkáň, která ovlivňuje metabolismus organismu a je prvkem obezity. Chia semínka mají též vysoký obsah zinku, pomáhají Vašemu tělu zvýšit hladinu leptinu. Leptin je klíčový hormon, který reguluje chuť k jídlu. Déle udržují pocit sytosti a snižují chuť na sladké, což může napomoci ke snížení hmotnosti. Vysoký obsah proteinů pomáhá udržet svalovou hmotu. Mnoho lidí při hubnutí ztrácí místo tuků právě svalovou hmotu, což má za následek zpomalení metabolismu a tím i celého hubnutí. Chia semínka regenerují tkáně během těhotenství a kojení.

Použití chia semínek

Chia semínka díky vysokému obsahu vápníku zlepšují kvalitu kostí, vlasů i pokožky. Jsou jedním z nejbohatších přírodních antioxidantů. Antioxidanty urychlují regeneraci kůže a chrání ji před předčasným stárnutím. Kvůli vysokému obsahu vlákniny podporují chia pravidelnou a zdravou stolici. Chia stabilizují a napomáhají snižovat krevní tlak. Chia semínka zlepšují odolnost a vytrvalost a jsou nazývány potravinou pro atlety a sportovce vůbec. Z hlediska obsahu živin můžeme množství jedné čajové lžičky chia semínek přirovnat ke smoothie připraveného z lososa, špenátu a lidského růstového hormonu. Mimo jiné podporují správnou funkci životně důležitých orgánů – jater, ledvin, plic a žlučníku. Kladně působí na srdce, cévy a buněčné stěny

 

Účinné látky

Chia semínka jsou vynikajícím zdrojem bílkovin, kvalitních sacharidů, tuků  - jsou nejbohatším zdrojem omega-3 mastných kyselin rostlinného původu, dále vlákniny, vápníku, vitamínů skupiny B, niancinu, thiaminu - B1, riboflavinu - B2. Semínka dále obsahují řadu antioxidantů, železo, zinek, draslík, magnesium, fosfor a další důležité živiny v přírodní formě. 

Výskyt

Chia semínka pocházejí z oblasti Mexika a Jižní Ameriky.  

 

Lidové názvy chia semínek

sen dietářů, jídlo běžců, zázrak, super potravina

S atestem bez aflatoxinů z české laboratoře

Atest

Příprava chia semínek

Dvě čajové lžičky zapijte ráno 1/2 l horké vody. Chia semínka mají neutrální nebo lehce oříškovou chuť. Chia semínka mají velice široké použití - mohou se přidávat do vody, jogurtu, salátů, musli, kaší, pečiva, polévek. Chia semínka zamícháme do vody a necháme odstát, dokud se nevytvoří gel, který můžeme přidat do pudinku, džemu, jogurtu nebo salátového dresinku. Smícháním semínek s vodou, citronovou šťávou a medem nebo agávovým či javorovým sirupem vytvoříme osvěžující nápoj. Pokud semínka rozemeleme a posypeme jimi cereálie, přimícháte do jogurtu nebo džusu, dopřejete si výživovou vzpruhu.

Zajímavé odkazy